Skrivet av: djupsnack | 21 december 2009

Jultomten har utkonkurrerat Jesusbarnet

Den här veckan har jag delat ut tidningen STOPPA förstörelsen av världen mitt i morgonrushen på São Paulos stressade affärsgata Avenida Paulista. De allra flesta känner redan till månadstidningen och hälsar trevligt ”Bom dia” när de tar sitt gratisexemplar.

Tidningen är känd för att ta upp viktiga ämnen som inga andra medier här talar om. Vi är t.ex. de enda som publicerar sanningen bakom den svåra och märkliga förgiftning som på sistone har drabbat tusentals invånare runt om i landet, inklusive mig själv och Helena. Giftet har kommit från oerhört farliga besprutningar över kaffe- och sockerplantagerna. Stora multinationella företag är inblandade, men tyvärr helt beskyddade av både politiker och media.

Förstasidestexten är dock ett julbudskap. För i Brasilien har det här som är en av kristendomens finaste traditioner gått nästan helt förlorad, utan att någon märkt det.

Här har istället jultomten – Papai Noel – tagit över julen. En mamma berättade hur häpen hon blev när hennes nioåring kom hem från skolan och glatt frågade henne om hon visste att Jesus hade födelsedag på julafton.

Varenda unge i Brasilien tror på jultomten. Han sitter ju i egen hög person på varje shoppingcenter och tar emot barn i långa köer. Påtagligt många av barnen är rädda för den gamle mannen med det stora skägget, men mammorna lyckas ändå få upp dem i tomtens knä för att ta ett kort. Barnen får också skriva en önskelista till tomten och lägga i hans brevlåda på shoppingcentret.

Alla här minns exakt dagen, platsen och hur de fick reda på att allt är en lögn. Många är så gamla som tio år när de förstår att hela vuxenvärlden har konspirerat emot dem i alla år. Föräldrar stressar alltså runt i julhandeln och betalar dyrt för presenter som sedan Papai Noel får hela tacken för.

Nu är ju inte något av det här jultomtens fel. Han har ju länge funnits med i bilden på julen. Här har han dock förvandlats till konsumismens främsta redskap. Många brasilianare klagar över att julen numera bara handlar om att köpa presenter.

Vi kan tycka att Sverige är ett sekulariserat land, men inför julen är Sverige faktiskt mycket mer andaktigt och högtidligt än Brasilien. Det har naturligtvis lite att göra med vintern och mörkret, men inte enbart.

Våra brasilianska vänner som just kom tillbaka från Köpenhamnskonferensen berättade om hur otroligt vackert Malmö är inför julen. Om Lucia- och julkörer överallt i stan, om adventskonserten i kyrkan, om alla vackra julstjärnor i fönstren. I min hemstad Västerås minns jag att domkyrkan blev alldeles proppfull varje år på midnattsmässan, och att folk i alla åldrar satt i fönstren och på golvet för att få lyssna på Mariakören som sjöng de gamla vackra sångerna om Betlehems stjärna, Jesusbarnets födelse, herdarna och jungfrun.

Vi vill ge er samma julbudskap som vi delat ut här i São Paulo. Det är en vacker text ur boken Glorification, i vilken Norberto Keppe beskriver Gud och människan ur ett både teologiskt och samtidigt vetenskapligt perspektiv. Artikeln talar bland annat om varför vi så gärna bortser från Gud i livet och i samhället, och vem Han egentligen är. Texten är publicerad på sidan ovan som heter ”Ett julbudskap”, men du kan också klicka här. Det är en text att reflektera över, så skriv gärna ut den och läs när du har lite tid över.

God jul!

Responses

  1. apropå giftbesprutningar: tack och lov ökar utbudet av ekologiska och fair trade-varor här i Sverige. Nu senast med hyfsat billigt ekologiskt néscafé. Hellre dricka färre koppar än att bli förgiftad!
    Här finns ju ett stort utbud av vackra adventskonserter, men man ser också ansträngningar som görs för att profanisera.
    julen.
    Förresten sade min son att Jesus omöjligt kunde ha fötts på vintern, för då hade det inte funnits några herdar som vakade!
    Men oavsett vilket är detta det tillfälle som skapats när vi kan tillåta oss att förundras och känna oss andäktiga inför Kristusundret.
    Texten ur Glorification är mycket fin. Keppe gör att Kristus kommer närmare och blir verkligare på något sätt – jag läser Bibeln på ett annat sätt efter att ha läst en del av Keppes texter om teologi och sedan jag läst (läser kontinuerligt) i boken Glorification-

    I svenska kyrkan står det: ”ära vare Gud i höjden och frid på jorden till de människor som har ett gott behag” – på engelska och andra språk heter det: ”…..och frid på jorden till de människor som har en god vilja!”
    Det sistnämnda är mycket tydligare, tycker ni inte?
    En fridefull Jul till er alla!

  2. Ja, det var en fin text av Keppe. Jag tror att Kristus var en högst balanserad människa. Han kunde vara ytterst bestämd men jag tror inte han kunde råka i känsloaffekt och bli t ex vred eller arg(jag tänker t ex här på månglarna i templet). Det var nog människorna omkring honom som projicerade deras ofullkomligheter av t ex vrede så man inbillade sig att Kristus var arg när egentligen bara var bestämd. Vad har Keppe för åsikt om detta? Eller ni själva?
    God Jul till alla

    • Ja, det här med ilska är ett svårt ämne. Oftast är det naturligtvis projicering, som du sa, och handlar mer om oss själva än om den andra personen. Men det verkar också finnas en ”objektiv” ilska, när man sätter en skarp gräns till något som är oacceptabelt eller orättvist. Psykoanalytikern Claudia Pacheco har ofta talat om den äkta kärleken, som inte bara är ömhet och tolerans, utan också betyder att man sätter tydliga gränser och tar upp problem. I uppfostran blir det här såklart mer tydligt, när ilskan ibland handlar om ren kärlek och omsorg. Men vi har väldigt starkt i vår kultur den här idén om att man inte ska säga rakt ut vad man egentligen tycker i vissa känsliga frågor (det står t.o.m i en liten bok som finns här i Sao Paulo om hur man ska bete sig i Sverige, som jag tror Svenska konsulatet delar ut. En elev frågade mig om det en gång). Det är lätt att blanda ihop tolerans med underlåtenhet. /Sofie

  3. För mig är Jesus en intressant person, brottas mycket med min egen andlighet och frågeställningar kring den och då även kring Jesus som person. Om Jesus och hans gärningar kan man läsa i Bibeln, hur vi tolkar dessa texter som är skrivna för länge sedan är mycket indivduellt. En ytterlighet är att göra som den svenska författaren Lena Andressson, som i sitt sommarrpogram för några år sedan framställde Jesus som en inte alltid så snäll och trevlig person, för så hade hon läst och tolkat Bibeln. Programmet startade en häftig lyssnarstorm. För mig personifierar Jesus godhet, medmänsklighet och kärlek, men han levde här i en människas kropp så ibland så var han nog inte mer än människa, och reagerde och agerda som en sådan.

  4. En hälsning från Stockholm i snöskrud och julstämning. Har just varit i Ersta kyrka på Södermalm och sett Sveriges troligen äldsta julkrubba. Har visats sedan 1906.
    Jesusbarnet i centrum är lätt för oss svenskar att ta till oss. Det är som Matteus säger:”Gud med oss” Immanuel är Jesu namn av Gud. Där beskriver dr Keppe så exakt hur vi människor behöver denna Kristus, Sann människa och Sann Gud i en person. Han är Guds Son och i sitt liv visar Han oss hur vårt liv skulle vara i sin fullhet, om vi levde enligt det , som Kristus kommer med till oss. Det är inversion, oförmåga att se det som Gud ger oss, som för oss vilse gång på gång, avundsjukan är stor även i vårt andliga plan.
    Framför krubban med den heliga familjen på julafton , tror jag, att det är det enda svensken orkar ta till sig, just då, men sedan måste en fördjupning ske i vårt hjärta, genom bönen, för att vi skall kunna ta till oss det, som Jesus Kristus
    ger oss i arv till oss människor. Friden som detta förmedlar är allas, ingen är utesluten. Tillgång till krafter, att göra handlingar, som Jesus Kristus själv gjorde, ta del i och leva i Guds Rike här på jorden.
    En välsignad jul och ett Gott nytt år önskar jag alla läsare på ”Djupsnack”.
    Lillemor Lundgren. präst i Svenska Kyrkan

  5. Hej! Jag undrar vad Keppe anser om jungfrufödelsen? Menar han att Jesus inte hade någon bilogisk fader? Menar han att Jesus mor Maria var fullkomlig eller utan ”synd”? Hoppas jag inte blandar in för mycket teologi nu men det skulle vara intressant att veta vad Keppe och den analytiska trilogin menar om detta med jungfrufödelsen , om det menas bokstavligt, eller det är en symbol eller bara en myt. Vad tror ni andra? Kanske inte så viktigt ämne – men jag är bara lite nyfiken.. God fortsättning på det nya året Helena och Sofie och alla er som är inne här på ”Djupsnack” 🙂 / Mikael Johnsson(kantor i Svenska kyrkan)

    • För några år sedan gick vi faktiskt en kurs om vetenskap och teologi, baserad främst på Keppes bok ”Den nya fysiken”. Det var oerhört intressanta lektioner som gavs av bl.a. Cesar Soos och Roberto Frascari (som jag nämnde i samband med Keppemotorn), och av Claudia Pacheco. Jag minns att de förklarade just det här fenomenet med jungfrufödseln under en lektion, men tyvärr vågar jag inte själv ge mig på att återge hur de förklarade det för det tror jag inte jag klarar. Jag vet dock så långt som att de genom deras sätt att förklara energi och resonans i fysiken, kunde ge en intressant och vetenskaplig förklaring till både jungfrufödseln och till varför jungfru Maria måste vara fri från synd utan, att på något vis motsäga den teologiska aspekten. Namnet Analytisk trilogi handlar ju just om att analysera de tre områdena teologi, filosofi och vetenskap tillsammans, inte som tre motstridiga områden.
      Jag ska försöka ta reda på om det finns någon podcast där någon av de här lärarna själva förklarar hur de ser på det här.
      Tack i alla fall för en intressant fråga!

      • Tack skulle vara intressant att få lyssna till någon podcast som behandlar detta ämne.

      • Hej igen Mikael,
        Jag har talat med just Cláudia Pacheco om det här, och eftersom hon och Richard Jones har ett radioprogram där de svarar på lyssnares frågor, så tyckte de det är ett intressant tema att göra ett radioprogram eller en podcast om snart. Om det blir av, så skickar vi länken.
        I alla fall så förstod jag att det i alla fall inom den katolska kyrkan handlar om två olika uttryck. Ett är Virgem Maria (dvs. jungfru) och det andra handlar om Imaculada Conceição, och jag vet inte vad det är på svenska – ”obefläckad befruktning”? Det viktigaste här är att ”obefläckad” eller ”fri från synd” i uttrycket Imaculada Conceição, inte alls handlar enbart om ifall hon var jungfru eller inte. Jag vet inte om det på svenska finns något annat uttryck än Jungfrufödsel? För det får ju frågan att framstå som om det här med synd bara är en sexuell fråga.
        Jag skulle vilja rekommendera att läsa boken The ABC of New Physics (som är en lättare version av boken The New Physics av Keppe). Därför att The New Physics handlar också om DNA och vår genetiska struktur, utan att för den skull på något sätt gå emot Gudsbegreppen. Den keppeanska fysiken bekräftar istället på ett vetenskapligt plan det som teologin påstår. Det finns med andra ord inte någon motsättning mellan vetenskap och teologi, om man studerar fysiken ur den här synvinkeln. Det är emellertid ett stort ämne som innebär att man förstår energi och materia på ett helt annat sätt än vi alllmänt gör i västvärlden.

        Claudia Pacheceo svarade i alla fall följande:
        ”Imaculada Conceição” är enligt det katolska dogmat Jungfru Marias befruktning utan fläckar av arvssynd. Dogmat säger att Jungfru Maria sedan första början var full av Guds lov (graça divina) och genom Guds inverkan bevarades från de brister som mänskligheten annars lider av. Dogmat säger också att Jungfru Maria levde ett liv helt fritt från synd. [utdrag ur brasilianska wikipedia]

        Pacheco skriver sedan att det här med Jungfrufödsel, dvs. att hon blev befruktad utan någon man, är en annan sak.

        Hon förklarar att om Maria inte hade haft en perfekt genetik, utan arvssynd – dvs. utan defekter i sitt DNA – så skulle hon aldrig ha kunnat klara av att inom sig bära på ett vara med fulländad essentiell och gudomlig energi, utan skulle ha dött av ”energichocken”.

        Och det här dogmat om Kristus kan perfekt förklaras genom ”generering” av den helige andes essentiella energi – den gudomliga energi som utformar vårt DNA och kärnkompositionen i alla varelser, och även materia.

        (OBS! Det här med energi och DNA förklaras utförligt i boken jag nämnde, men är som sagt svårt att skriva om i korta meningar).

  6. Bästa Mikael och andra engagerade i frågan om jungfrufödsel:
    Jag kan bara svara för min egen tro- jag tror på under- detta är Guds verk -hur det gick till vet enbart Gud. Jag litar på Honom.
    Jag har inte tagit del av vad dr Keppe säger om detta. Det vore intressant att få höra om det.
    Den energi, som är Guds egen skaparenergi är ju det som Keppemotorn använder sig av, om jag förstått det rätt.
    Som ni vet finns det många i Svenska Kyrkan, som har anskaffat jungfrufödsel för länge sedan.
    Det är en tolkning av Bibeln, som kommer sig av att man inte ser sin egen omedvetenhet. Det finns en storslagenhet i att väga säga :” Jag vet inte. Det gör bara Gud.” Där står jag. MVH Lillemor. (präst)


Kommentera

Kategorier