Skrivet av: djupsnack | 19 november 2010

Är det bra att se sin egen korruption?

På latin betyder verbet corrumpo, rupi, ruptum att förstöra, korrumpera och bryta sönder. Det grekiska ordet seρadon (Σηπεδωυ, ovoς) betyder förruttnelse och nedbrytning. Korruption är något som existerar i alla människor. Korruptionen är orsaken till alla dåliga attityder såsom avund, hat, lathet, lögn, förtal, frosseri, till våra psykiska och fysiska sjukdomar samt vår inkompetens. Metafysiken förklarar att människans essens är god, sann och vacker, men vi kämpar emot vad vi är. 

Och vad skulle hända om människan såg sin egen korruption?
    
Det finns en stor skillnad mellan de religiösa instituitionernas arbete, modern psykologi och det psykoanalytiska arbete som Norberto Keppe har utvecklat (Integral Psykoanalys). Det finns människor som vill bekämpa ondskan i samhället, arbeta för att förbättra världen och som besitter vackra ideal. Emellertid finns det en tendens att vilja utplåna medvetenheten om det onda.    

Under medeltidens inkvisition avrättades de människor som ansågs sprida irrläror. På samma sätt existerar fram till idag dödsstraff för att utplåna banditer och kriminella som visar de problem som gömmer sig i människans inre. I Oscar Wildes berömda bok “Dorian Grays porträtt” gör Dorian sig av med tavlan som speglar hans inre, vilket visar att han inte vill känna sig själv.                                           

 Vi gör vanligtvis allt för att slippa se det onda. Vi tror att det vi inte ser, inte existerar. En del psykologiska skolor tycker t.ex. att skuldkänslor inte borde kännas vid, eftersom de anses traumatiska för personen. I amerikansk undervisning vill man ofta undvika kritik, eftersom man tror att det är skadligt för personligheten. Idén är att man enbart bör uppmuntra personen, ge komplimanger och vara positiv.

Inom Intergal Psykoanalys arbetar vi istället med medvetandegörelse av problem. Norberto Keppe skriver i boken ”A Libertação pelo Conhecimento – a Idade da Razão” (Frigörelse genom kunskap – förnuftets tidsålder) att “människan blir sjuk om hon eliminerar medvetenheten om sina skuldkänslor och det onda hon gör.” Han visar att mänsklighetens största problem är kampen mot kunskap, särskilt kunskapen om hennes korruption.

Detta är orsaken till att genier, helgon och de som bidrar till mänsklighetens utveckling ofta blir attackerade och förföljda, eftersom de visar människans fel. Så var fallet med Jesus, Sokrates, Mozart, Rousseau, Giordano Bruno, Galileu och många andra vetenskapsmän, tänkare och konstnärer.   

För att stå ut med medvetenheten om våra egna problem behöver vi ha mycket kärlek och tolerans. Det jag nu vill skriva är rätt motsägelsefullt, men i allmänhet lägger den kärleksfulla personen märke till flera av sina brister, medan den arroganta personen tror att han är väldigt omtänksam och godhjärtad. Helgonet Augustinus av Hippo fick en gång frågan vad han ansåg om en farlig förbrytare i staden och Augustinus svarade att han inte hade något att säga, eftersom han hade samma brister som förbrytaren och att den enda skillnaden mellan dem var att han själv kontrollerade sig.   

En sann psykoanalys arbetar således med att medvetandegöra de aspekter som individen inte vill se, vilket gör det till ett svårt men otroligt viktigt arbete. Denna  medvetandegörelse är faktiskt den enda vägen till ett lyckligare och hälsosammare liv, eftersom den får oss att återvända till vår goda essens.   

Försvarsmekanismer mot medvetenhet (kunskap): 

1. Regression
Personen går tillbaka till ett tidigare stadium i utvecklingen; beter sig omoget, talar med barnslig röst, undviker ansvar, suger på tummen.

2. Bortträngning
Personen förtränger medvetenheten och väljer att vara alienerad.

3. Somatisering
Personen somatiserar, dvs. förkroppsligar sin psykiska sjukdom. Kan ta sig uttryck i t.ex. smärta, huvudvärk eller magsår.

4. Självbestraffning
Personen attackerar sig själv och erkänner inte sin skuld; t.ex. genom att skära sig själv, provocera en trafikolycka eller genom beroende etc.  

5. Rationalisering
Personen vill förklara allting på ett intellektuellt plan, utan att känna något.

6. Projektion
Personen lägger över sina egna brister och sin egen skuld på andra. T.ex. en person som misslyckas på jobbet skyller vanligtvis på att chefen inte ger honom möjligheter att utvecklas. 

7. Idealisering
Personen ser sina egna ideal eller storhetsvansinniga vanföreställningar i andra. T.ex. en naiv person ser de andra som perfekta, eftersom han också inbillar sig att han är perfekt.  

För den som vill veta mer rekommenderar jag den terapeutiska läsningen av Norberto Keppes och Claudia Pachecos böcker. Följande böcker finns tillgängliga på svenska och man kan också hitta dem på http://www.analytisktrilogi.se/index.php?visa=swe_books:

Alla sjukdomars ursprung – Norberto R. Keppe
Den universella människan – Norberto R. Keppe
Hälsans ursprung – Norberto R. Keppe
Trilogisk metafysik – Norberto R. Keppe
Frigörelsen från vilja – Norberto R. Keppe
Arbete och kapital – Norberto R. Keppe

Hälsningar från Anna.

Responses

  1. Hej Anna,
    det är gott när man väl kommer därhän och ser sin egen korruption – men att acceptera den är inte det lättaste. Befinner mig i ett läge där jag dagligen får syn på både små och stora korrupta handlingar jag utför. Att se detta gör att jag blir mer återhållsam (men inte alltid) men jag känner mig inte särskilt glad till sinnes – med risk för att hamna i flyktfällan självanklagelse – det är en himla tur att man har analysen att andas i.
    varmaste hälsningar
    marie w

    • Tack för ditt meddelande Marie!
      Att acceptera se sin korruption är verkligen inte det lättaste i världen.

      Kram/
      Anna

  2. Hej Anna! du förmedlar Keppes och Din kunskap på ett rent och enkelt sätt, EXAKT som jag vill ha det. Det är enkelt att mentalisera kunskap, men när den kommer på det sätt du för fram den, så kommer hela ”baljan” i gungning.
    Det är denna ”enkla självklarhet” som gör att fördjupning ska ske i Keppe. Vill inte uppleva igen att missa ”biljetten hem”, så kändes det när TOLLE var här och jag tänkte: -orkar inte höra ännu en upplyst- läste hans bok, Lev Livet Fullt Ut, och ~såg~ Så få kan förmedla Verklig Kunskap/Visdom på ett skrivet enkelt sätt, att det får avgörande betydelser. NI kan vara ”sådana”…..haha! Já chansar….

    • Hej Stefan!
      Vad kul att du tyckte om texten.

      MVH/
      Anna

  3. Hej Anna,
    Ja, det är jätteviktigt att se sin egen korruption med förståelse, och av vikt inse att vi har korruption inom oss själva till acceptans och vidare till förlåtande och inre balans.
    Jag förlåter mig själv, när jag inte har klarat av en viss situation med gott resultat. Ingen mening att fly från sig själv då situationen kommer tillbaka fast kanske i en annan skepnad. Bäst att ta itu med det på än gång; så jag förlåter mig själv, för att jag inte klarade av situation utan att korrumpera.

    Ett ärligt förlåt till mig själv är befriande nog.

    Namaste Ingeborg

    • Tack för ditt svar Ingeborg! Jag håller med dig att det är viktigt att förlåta sig själv.
      Vänliga hälsningar/
      Anna

  4. Hej Anna
    Det är så tänkvärda ord du skrev. Jag hastar fram i vardagen och glömmer bort att se mig själv så händer det något och jag måste försöka se min korruption, för att som jag känner det inte gå under. Efteråt blir jag så lättad.
    varma hälsningar
    Christina

    • Hej Christina!
      Tack för ”tänkvärda ord” och lycka till i vardagen.
      Kram/
      Anna

  5. Hej Anna,
    Tack för din text om människans korruption! Jag känner att texten var bra att läsa just idag! Ibland är det ju så att man tydligt ser sin egen korruption och negativa attityd men hur detta seende suddas ut vissa dagar. Upplever mer och mer hur viktigt det är att hela tiden påminna sig om detta – jag behöver själv påminna mig om detta dagligen! Har den senste tiden läst i Dr Keppes bok Hälsans ursprung, och det är verkligen som du skriver om på slutet, en terapeutiskt läsning!
    Kram Lisa

    • Hej Lisa! Visst är Dr. Keppes böcker terapeutiska! Jag háller just pá att läsa ”Frigörelse genom kunskap” pá portugisiska. Den finns inte pá svenska ännu, men den borde helt klart översättas till svenska ocksá.
      Vänliga hälsningar/
      Anna


Kommentera

Kategorier