Skrivet av: djupsnack | 26 januari 2011

Vår kropp visar vad som pågår i vårt inre

Visste du att det finns en specifik disciplin som studerar förhållandet mellan organiska sjukdomar och emotionella problem?

Denna studie visar till exempel att personer med huvudvärk ofta har en stark omedveten ilska, att personer med hjärtsjukdomar ofta uppvisar tvångsmässig neuros, att matsmältningsbesvär är vanligt hos personer som vill förbli beroende av andra, att andingsbesvär (astma) förekommer hos personer som är barnsliga, att cancersjuka vanligtvis är mycket destruktiva och att de som ofta råkar ut för olycksfall också lider av starka skuldkänslor. (Medicina da Alma, Keppe) Det är förstås inte möjligt att helt generalisera, men vad som kan fastställas med säkerhet är att våra sjukdomar har ett samband med vår psykopatologi.  

Den såkallade studien psykosomatisk medicin försöker fastställa just dessa samband mellan organiska sjukdomar och psykologiska problem. Den vill också bota dessa problem med hjälp av psykoanalys. Att behandla någon med medicin eller operation innebär bara att förbättra personens symtom. Om man verkligen vill bota problemet i grunden måste man behandla dess ursprung, vilket är psykoanalytikerns funktion.

I början på Den gudomliga komedin

beskriver Dante hur “synderna”, det som psykoanalysen

kallar patologier, är orsaken till alla sjukdomar.      

“Om någon lider av en kronisk sjukdom eller har en åkomma som ofta återkommer är det bra att leta efter dess orsak i sin psykopatologi, i sitt inre liv (för att undvika att symtomen förvärras) och för att erhålla några klargörande ord om vad som sker i hans inre psykiska struktur. Sett ur den synvinkeln är den fysiska sjukdomen fördelaktig.” 

Detta stycke är ett utdrag ur boken “A Medicina da Alma” (Själens läkekonst) skriven av den brasilianske-österikiske psykoanalytikern Norberto R. Keppe. Syftet med boken är enligt författaren att ge sina läsare grundläggande kunskap om hur det psykiska livet påverkar vår kropp samt att berätta om sin personliga erfarenhet på sjukhuset Hospital das Clinicas i São Paulo.

Sigmund Freud var den förste som visade att det var möjligt att bota en sjuk, neurotisk person utan medicin. Franz Alexander, grundaren av det Psykoanalytiska insitutet i Chicago, bidrog med värdefulla studier om magsmältningssjukdomar, andningsbesvär, hjärt- och kärlsjukdomar, metabola och endokrina sjukdomar, ledbesvär och sjukdomar i ledmuskulaturen samt olycksfall.

Norberto R. Keppe, grundaren av det Internationella institutet för integral psykoanalys (Sociedade Internacional de Trilogia Analítica), fortsatte inom samma område och lyckades utveckla en psykoanalytisk metod för att bota alla sorters sjukdomar utan medicin. Norberto R. Keppe studerade psykoanalys i Wien med professor Viktor E Frankl (Wiener Allgemeine Poliklinik), Knut Baumgarten (Child Guidance Clinic) e Igor Caruso (Wiener Arbeitskreis für Psychoanalyse) och grundade sedan den psykosomatiska avdelningen på sjukhuset Hospital das Clínicas i São Paulo.

Edmundo Vasconcelos och andra läkare på sjukhuset skickade patienter till honom för att göra psykoterapi. Det var patienter som den traditionella läkekonsten inte lyckats bota med mediciner och operationer. Enbart genom att tala med dessa patienter botades de ofta från sina sjukdomar utan att ta någon medicin.

Sedan 1970, i över fyrtio år, har Norberto R. Keppe en egen psykoanalytisk klinik (det Internationella institutet för integral psykoanalys) och tar emot patienter från hela världen (både personligen och på telefon). Dessutom har han utbildat en grupp psykoanalytiker (varav några kommer från Sverige) som även de tar emot patienter.

Läsaren kanske frågar sig varför den här sortens behandling inte är mer utbredd. En av orsakerna är att dagens läkemedelsindustri inte är speciellt intresserad av den, eftersom den innebär en ekonomisk förlust för dem. En annan orsak kan vara motståndet som många människor känner gentemot att lära känna sig själva. Självkännedom är ju en förutsättning för helande.

Här har ni ett exempel på hur en patient botades från huvudvärk genom psykoanalys. 

Patient: Varje söndag får jag huvudvärk.

Analytiker: Vad gör du på söndagar?

Patient: Jag är tillsammans med min man och mina barn och försöker rätta deras fel och vägleda dem.

Analytiker: Detta gör dig mycket frustrerad, eftersom du vill att hela familjen ska bete sig i enlighet med din idealisering. När du märker att världen är mycket annorlunda från vad du skulle vilja att den vore blir du arg och får således huvudvärk. Detta är orsaken till många konflikter i familjerelationer, som ibland skapats av enbart en mycket sjuk person. (Alla sjukdomars ursprung, Keppe) 

Lägg märke till att när en patient medvetandegör orsaken till en åkomma blir han/hon frisk.

Om du vill veta mer om psykosomatisk medicin eller kanske till och med vill göra psykoanalys, rekommenderar jag dig att ta kontakt med det Svenska institutet för integral psykoanalys på följande hemsida: http://www.analytisktrilogi.se/. Där kan du också hitta information om terapeutiska böcker, föreläsningar, TV-program etc.

Vänliga hälsningar/

Anna

Responses

  1. Hej Anna,
    ditt inlägg kommer som ett brev på posten! Jag var hos doktorn idag och har konstaterat mycket högt blodtryck. Kommer att börja medicinera efter provtagning med mera. Jag gör det motvilligt – men just nu gäller det livet. Jag vill ju inte dö innan jag har analyserat och kommit till insikt om de bakomliggande psykiska orsakerna!

    • Hej Marie!
      Vilket snabbt svar! Jag märker att du är en trogen läsare av vår blogg.
      Hoppas att du får reda på orsakerna till ditt höga blodtryck och snart blir bra igen.
      Kram/
      Anna
      P.S. En intressant bok (som jag antar att du redan har läst) om psykosomatik är ”Hälsa genom medvetenhet”.

  2. Hej Anna! Jag översersätter sedan en tid tillbaka en samling artiklar om hälsa från Dr Claudia. Det går långsamt för varje sida har minst en sak, som fångar mitt intresse och även på djupet skruvar om i mitt inre. Det är ett måste, att stanna upp och medvetandegöra vad det är. Sedan kan man gå vidare. Det är en otrolig terapi i detta arbete. Du har så rätt, när du citerar dr Kepe, att enbar när man medvetandegjort problemet, kan man släppa det och gå vidare.

    • Hej Lillemor!
      Tack för din kommentar och lycka till med översättningen av artiklarna.
      MVH/
      Anna

  3. Hej Anna!

    Har Norberto Keppe skrivit eller förklarat vad ödem (svullna fötter) har att säga? Det skulle vara intressant att veta vad han har sagt om detta. Min vänstra fot och vrist är svullen samt min högra vrist (fast i mindre grad). Vilken metafysisk orsak är det till ödem?
    Mvh/
    Mikael

    • Hej Mikael!
      Det gár sáklart inte att generalisera, men vanligtvis har det att göra med nágot motstánd mot arbete, aktivitet eller utveckling. Jag rekommenderar läsningen av boken ”Hälsa genom medvetenhet”. Boken finns pá svenska och kan köpas pá Integral Psykoanalys hemsida.
      MVH/
      Anna

  4. Hej!
    Det är första gången som jag är inne på den här sidan:) Har verkligen kommit till insikt om att kropp och själ hänger samman. Just nu är jag ledsen över att jag har blivit känslig dvs allergisk över allt mitt smink. Eftersom jag även tycker om att måla akvarell och acryl finns en rädsla att allergin ska visa sig även där. Ibland känner jag mig obekväm utan smink eftersom jag alltid var sminkad förr. Jag tänker på det ni skriver om att medvetenhetsgöra problemet för att må bra igen. Men jag är medveten om problemet, tror jag. Dvs ledsen över att jag fått allergin.
    tips någon?
    ”November”


Kommentera

Kategorier