Skrivet av: djupsnack | 02 september 2011

Tur för de länder som ger värde åt arbete under den ekonomiska krisen.

“Det amerikanska folkets och USAs dekadens”-
boken som förutsåg USAs aktuella kris.

År 1985 publicerade Norberto Keppe boken “Det amerikanska folkets och USAs dekadens” och varnade redan då om den ekonomiska kris som skulle komma om inte USA ändrade sitt ekonomiska system och sin livsstil. Boken var också en varning till alla andra folk, för att de skulle undvika att följa det amerikanska exemplet och således bevara sin ekonomi. Här följer en intervju med Keppe, som såsom samhällsvetare ger en väldigt oväntad syn på världens ekonomiska kris.

 

Intervju med psykoanalytikern och samhällsvetaren Norberto R. Keppe:

I oktober 2008, när media började tala om de amerikanska bankernas bankrutt, samt börsfallet på Wallstreet och på de internationella aktiebörserna, deklarerade psykoanalytikern, filosofen och socialvetaren Norberto Keppe att börsfallet enbart innebär en fölust för de som spekulerar, men inte för dem som arbetar. Han tillade: “Det är inte den äkta ekonomin, utan det fiktiva samhället som håller på att falla samman.”

Norberto Keppe är författare till böckerna “Arbete och Kapital”, “Det amerikanska folkets och USAs dekadens”, “Folkets frigörelse – maktens patologi” och andra verk om sociopatologi och ekonomi.

Jornalist: Vi ser just nu USA inför maratorium och ett allmänt börsfall. Hur ser du på den här krisen?

Norberto Keppe: Vi ser just nu hur det imaginära samhället och den fiktiva ekonomin håller på att falla samman. Jag säger fiktiv ekonomi eftersom den är baserad på spekulering där pengar skapar pengar. Det är inte den äkta ekonomin (d.v.s. baserad på arbete, jordbruk och produktivitet) som håller på att falla samman. Vanligtvis blir folk oroade över börsfallen, men slutet på spekuleringen är gynnsam för länderna, eftersom det innebär ett slut på den virtuella ekonomin, som handlar om ett spel med nummer. Det är ett spel med finanser och inte en autentisk ekonomi. Den nuvarande krisen kommer att få människan att gå tillbaka till arbetet igen och civilisationen kommer att utvecklas enormt.

J.: I boken “Arbete och Kapital” som publicerade år 1990 i Frankrike varnade du att alla länder för vad som höll på att hända i USA för att de skulle kunna undvika att begå samma misstag och gå in i samma dekadens. Kan du förklara det här lite utförligare?

Norberto Keppe: I boken “Det amerikanska folkets och USAs dekadens” skrev jag att det var den förflutna civilisationens uppskattning av arbete som konstruerade landet, men nuförtiden har amerikanarna slutat arbeta. De började ge större värde åt pengar än åt arbete, precis som jag förklarade i boken “Arbete och kapital”. Samma inverterade mentalitet tog över på alla områden. Därför är USA en misslyckad nation och ett tydligt exempel på att de moderna teorierna inom ekonomi, freudiansk (och jungiansk) psykoanalys, undervisning och särskilt John Deweys pragmatiska själlösa filosofi inte fungerade. Problemet är inte ekonomiskt, men människligt. Först förfaller människan och sedan samhället och dess materiella aspekt.

J..: Hur tror du att länderna kommer att reagera på den här krisen?

Norberto Keppe: Folken som fortsätter att arbeta kommer att klara sig bra under krisen, men amerikanarna kommer att uppleva en svår tid, fram tills dess att de återgår till aktiviteten som gjorde dem så kända i det förflutna. Enligt våra upptäckter är det grundläggande att ha medvetenhet om sina egna fel för att kunna korrigera dem. Denna princip gäller både individer, grupper, företag och nationer. Orsaken till att USA inte återhämtar sig är att det ameriskanska folket inte accepterar medvetenhet om sin egen dekadens. För andra länder i världen kan krisen innebära något positivt, om människorna återgår till arbete och god handling, som ju utgör människans essens. Kvalitetsarbete är grunden till framtidens ekonomin på alla områden. Med tiden kommer alla länder bli tvungna att inrätta ett ekonomiskt system baserat på ett sådant arbete, om de inte vill komma efter i utvecklingen.

Vänliga hälsningar/

Anna

Responses

  1. Hej Anna,

    Efter att nu ha läst ”Arbete och kapital” av Norberto Keppe förstår jag min hängivenhet bättre, varför jag älskar att arbete. Arbete ger mig glädje, tillfredställande och förnöjdsamhet som leder till ett sant och lyckligt tillvaro i mitt vardagsliv.

    Lediga stunder vilar jag mig! Tex kan jag vila mig i en bra och sann bok – en bra bok som leder mig någonstans såsom bl.a. Norberto Keppes böcker gör. Nu förstår jag även mig själv, när jag blev arg över alla dessa makthavare som skor sig på dem som arbetar, mest arg blev jag på mig själv som tillåter att någon skor sig på mig. Nu har jag smällt allt från boken ”Arbete och kapital”, och jag är inte arg längre.

    Men…nu får det vara nog, och jag slår näven i bordet 🙂
    Ensam kan inte jag stoppa allt, det vet jag. Jag kan endast ensam ändra ”orsak och verkan” när det gäller mig själv. Jag håller just på med den förändringen, att arbeta med något gott för någon/något istället för att arbeta åt någon/något annat som inte förmår uppleva skönheten med att arbeta och bara vara i sitt åtagande.

    Tack Norberto Keppe för att du är den du är!

    Kram till Er alla i Bresiljeträ.
    / Marita.

    • Hej Ingeborg! Kul att du gillade boken ”Arbete och Kapital”. Hoppas vi lyckas skapa förändring med várt arbete!
      Kram/
      Anna


Kommentera

Kategorier