Skrivet av: djupsnack | 13 oktober 2012

Vi har startat världens första Keppe Motor fabrik

Syrsorna har tystnat, för nu öser regnet ner härutanför.

Ovanför garageportarna här på vår kursgård hänger en nymålad skylt, som vittnar om den smärre revolution som är i full gång därinne. Enligt tidningen Época står den med på listan över de tio praktiska lösningar på världens miljökris som presenterades på Rios miljömöte i juni.

Raimo från Finland och f.d. VTT-anställd är en av många som kommit för att lära sig bygga en Keppe Motor på vår nya verkstad.

Raimo från Finland och f.d. VTT-anställd är en av många som kommit för att lära sig bygga en Keppe Motor på vår nya verkstad.

Jag har tillbringat förmiddagen där inne i vår nya Keppe Motor fabrik, eller snarare verkstad, där jag tagit bilder och tittat på monteringen. Motorn är handgjord från början till slut, och tanken är att fabriken ska bli en del av våra sociala projekt här i den lilla lantorten Cambuquira.

240 är redan färdiga och sända till köparna. Andra hundratals köpare står på kö, och även de som bestämt avvisar (med tydlig irritation) teorierna bakom den erkänner ändå att den har sina fördelar.

Till ytan är det bara en bordsfläkt än så länge, men dess egenskaper överglänser alla andra fläktar på marknaden – och här i Brasilien säljs runt fem miljoner nya exemplar av enbart bordsfläktar varje år, så brassar vet vad de talar om när det gäller det här ämnet.

Men det är inte utsidan som räknas i det här fallet, utan insidan.

Först och främst så är Keppe Motorn kall, och det har sina mycket stora fördelar. Vanliga motorer blir som vi vet mycket heta vid användning, och det innebär att traditionella fläktar faktiskt höjer temperaturen ytterligare i rum där de används. Trots starka värmetåliga material slits vanliga bordsfläktar ut inom ett år, därav alla miljontals nya köp varje år.

Eftersom Keppe Motorn baserar sig på en helt ny teknik som förblir kall, ger den en mycket frisk fläkt som sprider sig i hela rummet. I mindre rum fungerar den nästan som en luftkonditionering. Eftersom den inte blir het, kan man också fabricera den med helt andra, lätta material, utan lufthål.

Dessutom är den tyst. Den susar snarare än brummar.

Det allra viktigaste är såklart att det är världens mest ekologiska bordsfläkt. Om alla bordsfläktar som säljs i Brasilien under 2013 hade en Keppe Motor så skulle landet kunna stänga av en av turbinerna i det enorma, trestatliga vattenkraftverket Itaipu.

All vidareutveckling och forskning, till exempel på vattenpumpar och värmepumpar, ligger tyvärr i träda på grund av väldigt begränsad budget. De stora industrier som förhandlar om att få massproducera olika typer av fläktar och elcyklar behöver i regel några år för att omställa en del av sin produktionskedja, så vi beslutade oss helt enkelt för att börja fabrikera själva så länge.

Eftersom Norberto Keppe själv skänkt patentet till organisationen STOPPA förstörelsen av världen och vill att tekniken ska sprida sig så snabbt som möjligt, är det nu bestämt att de som enträget har hört av sig och velat starta upp en egen produktionskedja i något annat land ska få chansen. Så vi har några amerikaner som kommer hit i november, och några italienare redan nästa vecka. I Sverige är nog ingen intresserad av en fläkt, men för att vidareutveckla elcyklarna kanske vore något? Eller värmepumpen…

Nu har regnet slutat och jag hör fåglarna igen. Syrsorna kommer nog tillbaka först till kvällen. Skönt att den där kvava värmen har försvunnit i några timmar framöver.

Varma hälsningar från Sofie

P.S. Du kan se ett program från Brasiliansk teve om Keppe Motorn och hur tekniken fungerar om du klickar här.

Annonser

Responses

  1. Hej Sofie!
    Jag har arbetat mycket på sjukhus ( i Sverige ) och där är alltid mycket dålig ventilation, liksom på kontor och alla stora landskap som använder många lampor och då gärna i lysrörsform som avger mycket värme. Så, jo, jag tror mycket väl att en fläkt behövs i Sverige 🙂
    Mvh Britt-Marie

    • Menar du det? Ska säga det till några svenskar som är intresserade av att öppna upp en liten verkstad i Sverige också. Förresten är det en rad sjukhus här i Brasilien som just nu studerar Keppe Motor fläktarna, eftersom det skulle sänka deras elförbrukning enligt de nya normerna här i landet. Och luftkonditionering är inte alltid så bra på sjukhus, som sagt.

      Sofie

      • Öppnar workshop i Helsingborg om jag får lite hjälp.
        Behöver en mentor/kontakt

      • Hej Peter,

        Just nu är alla ingenjörerna från Keppe Motor fabriken i Kina och Hong Kong sedan en tid tillbaka och förmodligen blir de kvar där till nästa år. De har där enorma resurser för forskning och utveckling av motorn, som inte finns i Brasilien, och de samarbetar med en av världens största motorfabrikanter för små motorer. Men du får väldigt gärna kontakta Keppe Motor centret för det finns nämligen lite intressanta saker på gång i Sverige också nästa vår. Bäst är till vera@keppemotor.com och i sånt fall på engelska. Lycka till och hör av dig igen om du av någon anledning inte får tag på Vera.

        Hälsningar, Sofie

  2. Nice write up. I’m studying something like this here at George Washington University. It’s
    always helpful to learn new things from fellow writers and gather ideas from new sources.
    If it’s okay, I’d seriously appreciate it if I can use a few of the articles on your blog.
    And of course, I’ll post a backlink to your site at wordpress.com on my own page. Kudos for sharing.

  3. Intressant information.

    • Hej Josef, det kommer snart mer intressant info om Keppe Motorn… men jag vill inte sälja skinnet innan björnen är skjuten så jag väntar lite tills alla papper är påskrivna innan jag postar mer om det…

      • Det ser jag fram emot


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier