Skrivet av: djupsnack | 05 augusti 2015

Att aldrig vara glad med det man har är ett självsabotage

Jag var lycklig, men visste inte om det.

Så lyder ett känt brasilianskt ordspråk som säger mycket om oss människor, för vi upptäcker ju ofta först när det är för sent hur mycket någon faktiskt betytt för oss, eller hur tacksamma vi trots allt borde ha varit över det där jobbet.

Det är ett allmänt känt fenomen att vi människor aldrig riktigt är nöjda med det vi har – men att vi dessutom aktivt förstör många av de bästa sakerna i livet är svårare att inse.

“Avunden gör människan blind och därför kan hon inte längre njuta av alla fantastiska saker som finns i världen,” skriver psykoanalytikern och filosofen Norberto Keppe i sin bok Alla sjukdomars ursprung, där han just går till botten med detta självsabotage.

För honom måste avundsjukan tolkas utifrån dess ursprungliga latinska innebörd (invidere), som är ”att inte se”. Avundsjukan innebär i korta ordalag att vi inte ser det vi har i livet, eller det vi själva är. Att kasta bort förhållanden, vänner, möjligheter och begåvningar är några typiska följder av avunden betraktad ur detta perspektiv.

Det är som om vi inte står ut med det vackra och goda, precis som det svenska ordet faktiskt antyder: att inte unna sig själv eller andra (av-unna).

Jag ska ge ett klassiskt exempel idag, men tänker posta fler:

På semesterresans första dag får alla barn i familjen varsin målarbok med färger och penslar. Två av barnen börjar ivrigt plocka med färgerna och penslarna, medan ett tredje surt kastar ifrån sig presenten med protesten att ”jag får aldrig det jag vill ha”.

Om vi bortser från den föga troliga möjligheten att han som enda syskon i familjen aldrig har fått något som han önskat sig, så ser vi att han är den enda som inte är glad i det här ögonblicket – för att han inte ger värde till det han just fått. Det skulle kunna vara en avvisande inställning som det här barnet ofta har. Kanske är det samma barn som inte tycker om maten, som inte gillar skolan, som mest sitter inne på sitt rum och spelar videogames när de andra hittar på något roligt tillsammans.

Kanske är det samma barn som i vuxen ålder beklagar sig över att hans föräldrar inte brydde sig om honom när han var liten.

Det är svårt att veta med människor om de verkligen har haft det så jobbigt som det kan låta, eller om det egentligen är de själva som aldrig tagit vara på den kärlek och omtanke de fått.

“När något hela tiden mal sönder lyckan inombords, vanligtvis i form av en vag olustkänsla, beror det med all säkerhet på att personen befinner sig i denna ”känsla” av avund. För att bättre förstå hela utsträckningen av detta illamående är det bara att jämföra med tacksamhet, som är en sann känsla och som innebär att tycka om livet och allt det har att erbjuda.” (Keppe, idem)

Tacksamhet är således avundens motsats och en förutsättning för ett lyckligt liv, men som Keppe också tillägger i boken så är det väldigt svårt för en avundsjuk person att känna tacksamhet, eftersom han då måste erkänna andras godhet.

Sofie

Responses

  1. Hej Sofie!
    Glad att höra av dig igen på djupsnack, alltid lika välformulerat och tydligt. Glad också hur du formulerar avundens etymologiska ursprung – har haft tankar i samma banor men fastnat i att jag stört mig på kopplingen invidere – inveja som ju inte finns mellan invidere och avund – Jag tror att där har min egen avund spelat mig ett spratt så att jag inte kunnat komma förbi den knöligheten. Men jag blir jätteglad över din självklara formulering som löser ”problemet”.
    Tack igen Sofie och allt gott till dig! /marie

  2. Hej Marie, kul att höra av dig! Jag har en hel rad små exempel på avund som vi använder på våra kurser, så jag ska försöka ta mig tid att posta lite oftare. Hoppas på din medverkan med kommentarer och exempel också!
    Sofie


Kommentera

Kategorier