Skrivet av: djupsnack | 09 juni 2016

Hyckleri är den hyllning lasten skänker dygden.

Hyckleri är den hyllning lasten skänker dygden.

François de la Rochefoucauld

“Enbart hycklare överlever i det mänskliga samhället”, skriver psykoanalytikern Norberto R. Keppe i boken The Universe of Spirits. Han ger därefter ett exempel på Giordano Bruno, den berömde italienske tänkaren som brändes på bål på grund av hans så kallade kätteri som dåtidens religiösa inte accepterade. I själva verket accepterade de inte medvetenheten om kätteriet de själva begick i hemlighet i sina sinnen och ville bränna medvetenheten om detta på bål. Människans största synd är att inte vilja erkänna medvetenheten om det onda som hon gömmer i sitt inre. “Den goda personen accepterar se sin egen ondska, medan den onda personen avvisar detta och fortsätter således med all sin sjukdom.” (Keppe, The Universe of Spirits)

Medvetenhet, Catinari

Ett antal intellektuella har skrivit om hyckleriet och dess konsekvenser i samhället. Freud visade att människan blir sjuk på grund av sitt hyckleri och inspirerad av Schopenhauer skrev han i boken As palavras do Freud (Freuds ord) om hur vi lever i en civilization av hycklare: “Det finns mycket fler människor som accepterar civilisationen som hycklare än som sanna och verkligt civiliserade personer, och det är till och med berättigat att fråga sig om inte ett visst hyckleri är nödvändigt för att bevara civilisationen, på grund av det begränsade nummer människor vars tendens att vilja leva ett civiliserat liv har blivit en organisk egendom.” Freud skrev även att “Vi skulle kunna vara mycket bättre människor om vi inte ville vara så bra.” Det vill säga att om vi inte var så perfektionsitiska och ovilliga att se våra problem så skulle vi vara bättre.

Den norske diktaren och litteraturkritikern Nils Kjaer uttryckte sig:“Eftersom jag lever i ett hyckleriets samhälle så rättar jag mig därefter.” Abraham Lincoln skrev att ett fantastiskt exempel på hyckleri var mannen som dödade sina föräldrar och bad om ett mildare straff eftersom han var föräldralös. Kritikern, författaren och jornalisten Ambrose Bierce skrev:“Hycklare: någon som låter påskina en dygd som han inte respekterar och därvid drar fördel av att vara det han avskyr.

Den tyske filosofen, författaren och sociologen Ernst Wilhelm Eschmann beskrev hyckleriet på följande sätt:“Hyckleri kan ses som en orättens hyllning till dygden. Man skall inte alltför tidigt och alltför fullständigt avskaffa denna hövlighet.” Den österrikiske läkaren och psykologen Alfred Adler visade att:“Det är lättare att slåss för sina principer än att stå för dem.” Mikael Rode skrev humoristiskt:“Det är inte alls för att sätta press på er”, sa ångvälten till asfalten.

Den amerikanske författaren och politiske aktivisten Gore Vidal beskrev en människas dubbeliv med följande citat: “Han levde ett dubbelliv. Gjorde detta honom till en lögnare? Han kände sig inte som en lögnare. Han var en man med två sanningar.

I Lukas 12 varnar Jesus för hyckleri: “Under tiden hade folk samlats i tusental, så att de höll på att trampa ner varandra. Han vände sig nu till sina lärljungar och varnade dem: Akta er för fariseerna och deras skenhelighet som breder ut sig som en smittosam sjukdom. Nu är tiden inne. Sanningen ska fram i ljuset och allt hemligt ska avslöjas. Vad ni har sagt i hemlighet kommer att bli känt av alla, och vad ni har viskat i någons öra kommer att ropas ut från hustaken så att alla kan höra det!

I Matteus 23:15-33 visar Jesus åter igen vad han tycker om hyckeri: “Ve er, skriftlärde och fariseer, ni hycklare som far över land och hav för att vinna en enda proselyt, och när någon har blivit det gör ni honom till en helvetets barn, dubbelt värre än ni själva…Ve er…som ger tionde av mynta och dill och kummin men försummar det viktigaste i lagen: rättvisa, barmhärtighet, trohet. Det gäller att göra det ena utan att försumma det andra. Ni blinda ledare, som silar mygg och sväljer kameler!…Ni hycklare…är som vitkalkade gravar. Utanpå ser de prydliga ut, men inuti är de fulla av de dödas ben och annat orent. På samma sätt visar ni upp ett rättfärdigt yttre för människorna, medan ert inre är fullt av hyckleri och orättfärdighet.

Den engelska författaren Robert Louis Stevenson beskrev i boken Sällsamma fallet med Dr. Jekyll och Mr Hyde om den trevlige och skötsamme Dr Henry Jekyll och hur hans vänner blir förvånade när denna respektabla doktor börjar umgås med en konstig, ful, liten man som gjort sig skyldig till att ha trampat ner ett barn på gatan. Inte nog med att de båda är vänner, Jekyll har dessutom testamenterat allt i sin ägo till denne märkvärdige Mr Edward Hyde. Det visar sig att Mr Hyde är Dr. Jekyll själv efter att han intagit ett egenhärdigt uppfunnet elixir, som tycks släppa fram hans mest primitiva och brutala sidor. Stevenson visar i sitt verk hur människan har ett monster inom sig som hon vanligtvis döljer.

Det är viktigt att förstå att en autentisk attityd inte innebär att släppa lös monstret. Dygd är inte heller att visa upp en perfekt yta, eftersom det skulle vara hyckleri. Alla människor är praktiskt taget lika i sin patologi. Att vara dygdig innebär att ha medvetenhet om och att kontrollera sina brister så gott det går.

Norberto Keppe skriver:“Hyckleri är attityden att dölja medvetenheten om det onda. Det finns en enorm skillnad mellan det psykologiska arbetet vi utför inom Integral Psykoanalys och andra psykoterapeuters arbete: medan vi anstränger oss för att försöka leda patienten till medvetenhet om sina problem, brukar de flesta psykoanalytiker ha som mål att korrigera fel, och detta ökar människans hyckleri. Vi kan konstatera att Freud uppvisade en enorm religiositet när han lade fram idén att sjukdom härstammar från beteendet att dölja det onda – vilket är grunden till både Kristendomen och Judendomen.”  (Keppe, The Universe of Spritis)

Om enbart hycklare överlever i det mänskliga samhället (som citerat ovan) är det ett tecken på att samhället är mycket sjukt. Emellertid är medvetenheten om detta grundläggande för att förbättra civilisationen.

MVH,

Anna Lindquist

 

Annonser

Responses

  1. Jag tror att anledningen till vårat hyckleri är oviljan att se våra egna problem. Om vi börjar prata så måste vi ta ansvar över våra egna handlingar.

    • Ja, det är sant Emelie. Censuren är stor.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier